« TERUG NAAR OVERZICHT

Een kerstboom in augustus: zo bereidt chocoladeverkoper Vandeca de eindejaarsperiode voor

Voor Vandeca, een online aanbieder van chocolade, snoep, snacks, koekjes en petfood, is de eindejaarsperiode de belangrijkste van het jaar. Al van in de zomer zijn de voorbereidingen hiervoor bezig.

In het kantoor van Vandeca in Menen staat eind augustus al een kerstboom opgesteld: een geheugensteuntje dat de eindejaarsperiode niet meer zo ver af is. "Je moet vooruitdenken. Ik ben zelfs al met Pasen volgend jaar bezig", lacht zaakvoerder Dieter Vandecasteele. Hij baatte vroeger winkels aan de Frans-Belgische grens uit waar rookwaren, bieren en chocolade vlot over de toonbank gingen.

In 2018 zette Dieter de stap naar e-commerce, met een origineel concept. "Ik had gezien dat je online heel veel identieke producten vindt. En hoe gaat het dan: de goedkoopste aanbieder wint, ook al verdient die er eigenlijk niets aan als hij al zijn kosten meerekent. Ik wilde een meerwaarde bieden. Dat is dan Chocolademarkt geworden. Wij krijgen chocolade en chocoladesnacks rechtstreeks van de fabrikant en bundelen die in duurzame verpakkingen. Dat kan bijvoorbeeld een curverbox zijn die je nadien voor iets anders gebruikt, of een navulbare bokaal met een deksel. Vandaag werken we met alle belangrijke merken op de Belgische en Nederlandse markt, van Côte d'Or tot Toblerone, van Mars tot Snickers."

Hetzelfde concept paste Dieter daarna ook toe voor snoepjes, koekjes, snacks, ontbijtproducten en petfood. "Vandeca is daardoor een one stop shop waar je een chocoladegeschenk, een snoeppakket voor een verjaardag maar ook petfood voor je trouwe viervoeter kunt bestellen", zegt Dieter.

Marketing moet continu

In de branche waarin Vandeca zit, is de eindejaarsperiode extreem belangrijk, legt Dieter uit. "Dan gaan mensen op zoek naar iets origineels om cadeau te geven. Als je online verkoopt, is het belangrijkste dat je producten gevonden kunnen worden. Je moet daarom continu aan je zichtbaarheid werken. Daar is ons SEO- en SEA-team voortdurend mee bezig. Door goede en unieke productbeschrijvingen te maken, zorg je voor organische groei: je scoort beter in de zoekresultaten bij bol.com."

"Die organische zichtbaarheid versterk je dan door te Adverteren via bol.com. Het is absoluut niet nodig om daar veel geld tegenaan te gooien, als je dat slim aanpakt. Dankzij de tools en de data die bol.com deelt, kan je het effect van elke campagne perfect monitoren en waar nodig bijsturen."

In bepaalde periodes zoals Black Friday en Sinterklaas organiseert bol.com zelf ook promoties. Ook die zijn interessant, zegt Dieter. "Als partner weten we ruim op voorhand wanneer die periodes er aan komen. Wij zien dat als extra opportuniteiten. Je moet je prijs wel wat verlagen in die periodes, maar we zien meteen ook een piek in de verkoop. Wij zullen nooit met verlies verkopen. We houden ons dus ver weg van prijzenoorlogen en proberen te groeien door meerwaarde te bieden. En dat lukt vrij aardig."

Het grootste publiek vind je bij bol.com

Het online aanbod van Chocolademarkt stond al vanaf dag 1 bij bol.com, en met succes: Vandeca is vandaag de grootste chocoladeverkoper op die online marktplaats. "We hebben ons afgevraagd waar het grootste publiek voor onze producten te vinden is, en dat is in België en Nederland zonder twijfel bij bol.com", vertelt Dieter. "Er was toen nog niet veel voeding te vinden bij bol.com. Wat we vaak merkten was dat mensen er een boek of computer kochten, en dan nog een doos chocolade als cadeau erbij kochten."

Naast het aanbod via bol.com heeft Vandeca ook een eigen webshop. "Die zien we als aanvulling, niet als concurrentie", zegt Dieter. In onze webshop kun je bijvoorbeeld een product met een gepersonaliseerde boodschap bestellen, wat op een online platform als bol.com moeilijk te realiseren is."

Een grote troef van bol.com in vergelijking met andere platformen is dat er een echte wisselwerking is, zegt Dieter. "We delen inzichten met elkaar. Dan heb ik het niet alleen over de vele data die je via het partnerportaal kan bekijken, maar over een echte dialoog waarin we elkaar versterken. Uiteraard is daar een kost aan verbonden, in de vorm van de commissie op elke verkoop, maar dat is het zeker waard."

« TERUG NAAR OVERZICHT



Verkoop net als 50.000 andere Belgische en Nederlandse ondernemers via bol.com


MEER INFO