João Pedro (Schefman) gebruikt regelmatig promoties.
Via bol.com bieden ongeveer 49.000 verkooppartners meer dan 41 miljoen producten aan. Hoe zorg je ervoor dat jouw product in het winkelmandje belandt?
Om succes te hebben op een online verkoopplatform zijn twee zaken nodig. Voldoende bezoekers moeten jouw producten vinden, en deze bezoekers moeten dan ook effectief iets aankopen. Meer bezoekers krijg je door ervoor te zorgen dat je producten hoog in de zoekresultaten staan. Dat doe je door slimme digitale marketing, zoals je hier leest. De tweede stap is ervoor zorgen dat deze bezoekers ook kopers worden – 'converteren', zoals dat heet. Ook om je conversie te verhogen bestaan beproefde technieken.
Je conversie verbeteren doe je in de eerste plaats met goede content, zegt Bénédicte Van de Driessche van Boxed Concepts. Zij verkoopt via bol.com vooral vloerbekleding en kunstgras. "Je productpagina moet zoveel mogelijk informatie geven over dat product, zodat de kopers duidelijk weten wat ze mogen verwachten. Vragen die je verwacht kan je al beantwoorden in een soort mini-FAQ. Zorg er ook voor dat in de teksten de juiste zoekwoorden voorkomen – dat zorgt er mee voor dat je producten makkelijk gevonden kunnen worden."
Bol.com helpt zijn verkooppartners om voor goede content te zorgen, vertelt Nicolai Vanstaen van het Belgische horlogemerk Elysian Watches "In het partneraccount kun je zien of de beschrijving van een product wel volledig is, en welke zaken er nog toegevoegd moeten worden. Zo kan ik er zeker van zijn dat al onze producten zo volledig mogelijk beschreven zijn."
Naast goede teksten zijn ook beelden enorm belangrijk, zegt Nicolai Vanstaen. "Ik bekijk vaak productpagina's van andere verkopers. Daardoor merk ik dat de kwaliteit van foto’s de doorslag kan geven om een product al dan niet te kopen. Wij proberen van elk horloge meerdere foto's in hoge kwaliteit te plaatsen, zodat de bezoeker alle zijden van het product ziet. Er is altijd een foto bij waarop een model het horloge draagt, zodat de bezoeker goed kan zien hoe groot het in werkelijkheid is."
Ook Bénédicte Van de Driessche besteedt veel aandacht aan beelden. "Je wil meer doen dan droge informatie geven; je wil je klant ook inspireren. Een goede combinatie van wervende teksten met aantrekkelijke foto's of video's kan je klant overtuigen. Dat is digitale marketing in een notendop: je trekt de aandacht van de consument zodat die op je product klikt, je geeft hem objectieve informatie én je maakt hem warm voor je product."
Bij online verkoop moet het hele plaatje kloppen, zegt João Pedro van Schefman, dat via bol.com kinderproducten en accessoires verkoopt. "In de eerste plaats moet je naturlijk een goed en liefst uniek product hebben, dat je goed zichtbaar maakt. Wij proberen ook een scherpe prijs te bieden, want als de koper kan kiezen tussen twee vergelijkbare producten zal hij vaak voor het goedkoopste kiezen. We gebruiken ook regelmatig promoties om artikelen tijdelijk in prijs te verlagen." Verkooppartners kunnen via hun verkoopaccount ook meedoen aan bol.com promoties tijdens campagnes rond een bepaald thema, bijvoorbeeld bij de start van de zomer.
Ook Nicolai Vanstaen heeft goede ervaringen met promoties. "Wanneer we op een aantal producten een korting geven, dan zien we dat deze hoger in de lijst met zoekresultaten staan en ook vaker besteld worden. Wij gebruiken promoties meestal op bepaalde tijdstippen. Denk maar aan de eindejaarsperiode, Moederdag, Valentijn… Dan zijn heel wat mensen op zoek naar een cadeau en dan werkt een promotie echt wel goed."
Ook de levertermijn die je belooft heeft een invloed op de conversie, vertelt Bénédicte Van de Driessche. "Zeg zelf: als je moeten kiezen tussen gratis levering de volgende dag, of drie dagen wachten, wat heb je het liefst? Zelf denk ik dat er best wel productcategorieën zijn waar de consument ook wel twee of drie dagen kan wachten, wat dan misschien toelaat om het transport efficiënter te organiseren. Maar als je overmorgen op reis vertrekt en een extra koffer bestelt, wil je natuurlijk wel dat die de volgende dag al geleverd wordt."
Volgens João Pedro is het vooral belangrijk om de leverbelofte na te komen. "Als je belooft de volgende dag te leveren, moet je dat ook kunnen waarmaken. Anders krijg je een negatieve beoordeling, en dat is slecht voor je reputatie. Soms is dat frustrerend: wij versturen honderden producten per week waar je niets over hoort. Maar dan ene product waar iets misloopt omdat de post het te laat of op een verkeerd adres bezorgt, daarover krijg je meteen een slechte review, ook al kun je er zelf niets aan doen en zorgt de klantendienst meteen voor een oplossing. Als alle tevreden klanten ook een positieve review zouden geven, zou dat niet zo'n probleem zijn."
Bij digital marketing moet het hele plaatje kloppen, zegt ook Jan Warmolt Bodeker, Lead Sales Retail Media bij bol.com. "Online marketing moet je zien als een drietrapsraket. De eerste trap is je organische conversie: hoeveel mensen die je product zien, bestellen het ook? Dat doe je met goede content, kloppende titels, mooie afbeeldingen en video's, een goede prijs, een goede levertijd, goede reviews. Dat moet je eerst goed hebben staan. De tweede trap is zorgen dat je assortiment vindbaar wordt in de categorie en dat jouw product op pagina één te vinden is. De derde trap van de raket is dat jij zorgt dat er meer mensen in de productcategorie komen kijken, en dat kan bijvoorbeeld door display advertising - het laten zien van banners bij bol.com of op andere websites waarbij wij bezoekersdata gebruiken om jouw publiek te vinden."