Er komt heel wat bij kijken als je producten wil verkopen via digitale marktplaatsen zoals bol.com: voorraadbeheer, facturatie, marketing… Gelukkig hoef je dat niet allemaal zelf te doen. Simon David van Lola Life Lines besteedt heel wat diensten uit, zodat hij zich kan focussen op groei.
Simon David is zaakvoerder van twee online winkels: Lola Life Lines, een winkel van cadeauartikelen, toffe kinderspullen en duurzaam speelgoed, en Lacarta, waar je grappige wenskaarten met Belgische design vindt. Het assortiment is ook te koop via de online marktplaats bol.com.
Om de artikelen uit zijn webshop ook bij bol.com online te plaatsen, gebruikt Simon de diensten van Channable. "Doordat onze catalogus – zeker die van Lola Life Lines – voortdurend groter wordt, was het niet meer haalbaar om elk product handmatig toe te voegen," vertelt Simon. "Ik ben dan op zoek gegaan naar een dienst waarbij dat hele proces automatisch verloopt zodat ik niets meer manueel moet doen. Zo ben ik bij Channable beland."
Channable is een van de vele partners uit het netwerk van diensten rond bol.com. Deze partners ontzorgen bedrijven die via bol.com verkopen. Ze voeren taken als administratie, facturatie en marketing uit, zodat verkooppartners zich kunnen toeleggen op hun productaanbod.
Simon heeft voor Channable gekozen na een korte vergelijkende studie. "Bol.com raadt een aantal externe experts aan waarmee ze samenwerken om dergelijke processen te optimaliseren. Mijn keuze is op Channable gevallen. Er zijn natuurlijk nog andere externe experts die soortgelijke diensten aanbieden, maar wij zijn heel tevreden over de samenwerking. De tools van Channable zijn erg gebruiksvriendelijk, waardoor je heel veel zelf kunt doen. Mocht je toch vastlopen, dan is er een heel behulpzame klantendienst."
Channable biedt nog een tweede voordeel, zegt Simon. "Het grote probleem vroeger was dat de voorraad van onze webshop en die van ons aanbod bij bol.com niet gesynchroniseerd was. Als er op één van onze verkoopkanalen een bestelling binnenkwam, moesten we die onmiddellijk registreren op onze eigen webshop. Anders kon het bij wijze van spreken gebeuren dat je twee bestellingen ontving terwijl er maar één product in het magazijn ligt."
Met Channable is er tweerichtingsverkeer tussen beide kanalen, zodat het uitgesloten is dat een item tweemaal besteld wordt, legt Simon uit. "Channable zorgt er ook voor dat van elke bestelling automatisch een factuur wordt aangemaakt, zodat onze webshop in orde is met alle fiscale regeltjes."
Een dienstverlener als Channable werkt natuurlijk niet gratis. Daardoor twijfelde Simon even voor hij met Channable in zee ging. Maar hij heeft geen spijt van de beslissing. "De samenwerking heeft zeker en vast zijn vruchten afgeworpen. In het coronajaar 2020 stonden wij met de wenskaartjes van Lacarta maar liefst 4 keer in de top 10 bestverkochte kerstkaarten bij bol.com. Maar ook in andere categorieën zagen we opmerkelijk veel groei in verkoop. Ook op vlak van logistiek is het een hele sprong vooruit geweest. Nu zien we tijdig welke producten goed verkopen op welk platform, en wat de voorraadstatus is. Zo kunnen we veel korter op de bal spelen en onze klanten de beste service garanderen."
Simon denkt al verder aan de volgende stap. "We willen ons aanbod nog uitbreiden. Dankzij de vele statistieken die we in het bol.com verkoopaccount kunnen bekijken, zien we in één oogopslag wat beter scoort en wat minder. Door ons aanbod aan te passen kunnen we nog meer klanten van dienst zijn en zowel op Lola Life Lines als via bol.com nog verder groeien."
Over zijn ervaringen met e-commerce op Lola Life Lines en bol.com heeft Simon het boek Start je eigen webshop geschreven. "Er zijn nog steeds ondernemers die bol.com zien als een concurrent. Dat klopt niet: bol.com is een partner die jou helpt om online te verkopen."