« TERUG NAAR OVERZICHT

Hoe kledingmerk Petrol Industries zich voorbereidt op de eindejaarsperiode

Voor kledingmerk Petrol Industries is de online verkoop erg belangrijk. Hoe zorgt het merk ervoor dat het gevonden wordt en opvalt in het grote aanbod?

Het merk Petrol Industries maakt sinds 1989 jeanswear en bijpassende heren- en jongenskleding. Wat begon als een riemenmerk dat verkocht werd vanuit de achterbak van oprichter Pedro van Zon, is uitgegroeid tot een internationaal modemerk dat verkrijgbaar is in meer dan twintig landen. Daniel Gonzalez Docal is als Digital Director verantwoordelijk voor de verkoop via online platformen zoals bol.com en voor de online marketing. Wanneer we hem eind augustus spreken, is hij al volop bezig met de campagnes voor de eindejaarsperiode.

"Wij verkopen het hele jaar door, maar eindejaar is een heel belangrijke periode waar we ons goed op moeten voorbereiden", zegt Daniel. "Je moet aan heel wat denken: de juiste voorraden, de juiste acties, de juiste communicatie, de juiste momenten om te communiceren. Onze collectie hebben we twaalf maanden geleden al vastgelegd. Nu denken we na over acties en promoties. Dat is een evenwicht zoeken: aan de ene kant willen klanten graag kortingen, aan de andere kant willen ze ook iets nieuws voor een feestje, waarbij korting minder een rol speelt. In de eindejaarsperiode is er enorm veel marketinggeweld en afprijsgeweld: je moet nadenken hoe je in die periode als merk relevant blijft."

Petrol Industries werkt voor de online verkoop samen met bol.com. "Bol.com wordt vertrouwd door consumenten. Dat vinden wij fijn. Wij zijn een merk voor iedereen, en bol.com is een platform voor iedereen. In het begin kocht bol.com producten bij ons in, die zij dan zelf op hun platform verkochten. Nu gebruiken we bol.com ook als marktplaats waar wij zelf verkopen", legt Daniel uit. "Die combinatie is voor ons ideaal en wij zijn heel gelukkig met de samenwerking. Voor onze marketing is bol.com een echte sparringpartner die ons helpt om marketingacties te optimaliseren.'

Kies je momenten

Met online marketing moet je continu bezig zijn, zegt Daniel. "De consument wordt zo verzadigd met informatie dat het geen zin heeft om marketing eenmalig te doen. Als iemand je merk één keer ziet en daarna nooit meer, dan vergeet die dat je bestaat. Je moet dus de juiste momenten kiezen om je merk in de kijker te zetten. Dat kan met advertenties zoals Adverteren via bol.com, of met Promoties via bol.com. We hebben in het verleden bijvoorbeeld gebruik gemaakt van sponsored products – en we doen dat nu weer – en display advertising. Daarnaast doen wij ook regelmatig mee aan de deals die bol.com aanbiedt aan hun consumenten. Bol.com helpt ons om de juiste momenten daarvoor te kiezen, zodat we ons budget op een slimme manier inzetten."

Door verschillende lagen van de customer funnel aan te boren, op verschillende momenten, probeert Petrol Industries zowel de brand awareness als de brand preference te laten groeien, en ook lager in de funnel conversie te winnen in key categorieën, vertelt Daniel.

Een online marketeer moet het effect van campagnes ook goed opvolgen, zegt Daniel. "Dat is enorm belangrijk. Als het goed gaat, is iedereen happy en ligt het aan marketing. Maar als het minder gaat, ligt het ook aan marketing, en dan wil je concreet begrijpen wat er gebeurt. We krijgen van bol.com een marketingrapportage, en daar kunnen wij wat mee, om te kijken waar we nog moeten optimaliseren."

Nog niet klaar met groeien

"Voor mij mag bol.com daar zelfs nog proactiever in worden, ", zegt Daniel. "Als we met hen een meeting hebben, dan komt daar altijd veel waardevols uit. Mijn persoonlijke relatie met bol.com is van bij het begin heel goed, zowel bij het vorige bedrijf waar ik voor werkte als bij Petrol Industries. Dat zorgt er ook voor dat je graag op het platform zit. Ondanks dat alles natuurlijk digitaal is, blijven we allemaal mensen en is menselijk contact enorm belangrijk. Het is een echt partnerschap. Er zit nog steeds een gezonde groei in bol.com. En dat vind ik belangrijk, want wij zijn als bedrijf ook nog lang niet klaar met groeien."

« TERUG NAAR OVERZICHT



Verkoop net als 50.000 andere Belgische en Nederlandse ondernemers via bol.com


MEER INFO