Duurzaamheid en e-commerce, gaat dat wel samen? Online verkopers doen hun best om daaraan te werken. De logistiek speelt daarbij een belangrijke rol.
Voor Kristof Janssens van Krisco E-Commerce is duurzaamheid de motivatie voor wat hij doet. "Wij kopen overstock van bedrijven op, en verkopen die perfect bruikbare producten dan door. Dat zijn bijvoorbeeld onverkochte zomerartikelen die plaats moeten maken voor het winterassortiment, of voorraden uit een faillissement. Vroeger gebeurde het wel eens dat bedrijven onverkochte voorraad lieten vernietigen, maar het is natuurlijk veel duurzamer als je die spullen een tweede leven kan geven. Waarom zouden we in China nieuwe puzzels laten maken als we een grote partij perfect bruikbare puzzels kunnen verkopen?"
Voor de logistiek werkt Kristof samen met bol.com. Bepaalde artikelen worden rechtstreeks vanuit de fulfilment centers van bol.com verzonden. "Op het vlak van duurzaamheid is bol.com een goede match voor ons, want ze zijn daar ook sterk mee bezig. Hun nieuwe fulfilment centers zijn hypermodern en verbruiken veel minder energie."
Ook voor Herman Droogenbroodt van ESQUAD, een online retailer van gamingconsoles, games en accessoires, is duurzaamheid een argument om met bol.com samen te werken. "Ik heb het geluk gehad vorige maandag aanwezig te zijn bij de opening van het gloednieuwe fulfilment center in Waalwijk. Ik heb er al een aantal bezocht, maar dit was toch wel van een ander niveau. De logistiek van Bol.com heeft al een zero footprint, en dat is iets waar elk bedrijf aan zou moeten werken."
Bij bol.com legt directeur Vincent Weijers uit hoe de online retailer werk maakt van duurzaamheid. "We gebruiken alleen gerecycleerd verpakkingsmateriaal, en proberen ook zo weinig mogelijk verpakking te gebruiken. Als een artikel al in een stevige doos zit, dan hoeven wij er alleen maar een label op te plakken, en gaan wij daar niet nog een keer karton omheen doen. Onze nieuwe verpakkingsautomaten kunnen pakjes precies op maat maken, zodat we geen lucht hoeven te vervoeren. Ook ons energieverbruik reduceren we zoveel mogelijk. In Waalwijk gebruiken we stroom van de 13.000 zonnepanelen op het dak en de windmolens die daarnaast staan. De restuitstoot compenseren we via onafhankelijk gecertificeerde programma's."
Bol.com helpt zijn verkooppartners ook om e-commerce te verduurzamen, zegt Jeannet Lemerre van Plastimea, een bedrijf dat schoonheids- en verzorgingsartikelen en voedingssupplementen op de markt brengt. "Wij zijn er al lang mee bezig om de verpakkingen voor al onze producten te reduceren. Het fijne aan de samenwerking met bol.com is dat ze regelmatig nieuwe dingen uitproberen en dan samen met verkooppartners bekijken of die goed werken. Ze willen graag zo veel mogelijk artikels in één verzending bundelen, maar dat moet ook praktisch haalbaar zijn. Ze willen van ons horen wat er beter kan, hoe onze ervaringen zijn. Het is een echte samenwerking."
Ondanks de inspanningen van bol.com en zijn verkooppartners mogen we niet naïef zijn, zegt Kristof Janssens. "E-commerce zal altijd gepaard gaan met uitstoot. Het is niet de meest milieuvriendelijke sector in de wereld. Maar het is geen zwart-witverhaal: leveren met bestelwagens vanuit een centraal magazijn kan duurzamer zijn dan wanneer iedereen met de eigen auto naar een shoppingcenter rijdt."
Volgens Herman Droogenbroodt is duurzaamheid een verhaal waar niet alleen bedrijven en leveranciers, maar ook kopers zich bewust van moeten worden. "We moeten ons allemaal afvragen of het niet anders kan. Moet je die drinkbeker die je bestelt überhaupt binnen de twaalf uur hebben, of kan die niet even goed wat later met een paar andere pakjes geleverd worden? In steden zie ik volop opportuniteiten voor bedrijven die pakjes op een milieuvriendelijke manier leveren."
Bol.com is daar al volop mee bezig, zegt Vincent Weijers. "We bieden heel wat opties voor de leveringstijden zodat de koerier aanbelt wanneer je zeker thuis bent, of je kan kiezen voor levering in een pakjesautomaat. In België werken we samen met Delhaize zodat je je pakjes kan ophalen wanneer je gaat winkelen. Zo worden heel wat overbodige ritten vermeden."